Home » Wel of geen dieet


Wel of geen dieet

De meesten van jullie die diëten hebben geprobeerd, zullen zich herkennen in de onderstaande voor- en nadelen. Diëten bestaan sinds heugenis. Hoewel er tegenwoordig ook rigoureuze afslankmaatregelen worden toegepast: maagballon, maagverkleining, enzovoort.

Overgewicht is een wereldwijd groeiend probleem. Tegelijkertijd neemt de omzet van de dieetindustrie toe door de hoeveelheid afslankmiddelen en vermageringskuren die op de markt komen. Vaak wordt hiermee extreem veel geadverteerd en met enige regelmaat vind je advertenties waarin de nieuwste kuurtjes en middeltjes op de markt worden aangeboden.

Voordelen
Voordelen van deze afslankmethodes zijn dat afvallen snel gaat. Veel mensen vinden het vervelend wanneer het afvallen langzaam gaat. De methodes zijn eenvoudig: je hoeft dus niet na te denken over wat je eet. En sommige vermageringsdiëten maken het wel heel aantrekkelijk door bijvoorbeeld te zeggen dat je veel vet mag eten.



Nadelen
Het heeft geen blijvend resultaat. Je komt net zo snel weer aan en soms nog een paar kilo's extra. Dit kan leiden tot een fors overgewicht. Een ander nadeel is dat deze diëten niet leiden tot een gezond eetpatroon. De meeste lijners zullen snel terugvallen in hun oude patroon. Conclusie: je hebt het werkelijke probleem niet aangepakt. Bovendien, als je in een korte tijd veel kilo's verliest, verlies je behalve vet ook spierweefsel. Diëten gaan niet in op het gezondheidsaspect. En wanneer je langere tijd een bepaalde dieet volgt, kunnen tekorten aan vitamines, mineralen en andere voedingstoffen ontstaan.
Er ontstaan mogelijk gezondheidsnadelen. Zo kan het zijn dat je tijdens het volgen van een kuur of dieet hebt gemerkt dat er bijwerkingen optreden: licht in het hoofd, kortademig (en dat terwijl je je juist fitter zou moeten gaan voelen), verzuring, misselijk, hoofdpijn, etc. Het kan allemaal komen door een te kort aan bepaalde voedingstoffen.
Wil je gewicht verliezen, maar ook dat dit daarna stabiel blijft? Dan heeft geen enkel van deze diëten blijvend resultaat, tenzij je je hele leven, bijv. tot je 90 bent, daarop richt. Het wordt dan een levensstijl. 

Nadelen van een maagballon / verkleining
Er bestaat de kans, als je je levenspatroon niet aanpast dat je maag weer uitrekt en je gewicht weer toeneemt. Er zijn voorbeelden bekend van vrouwen die drie operaties hebben ondergaan, omdat ze na elke operatie terugkeerden naar hun oude leefpatroon en zoveel aankwamen dat ze weer op het gewicht zaten van voor de eerste operatie. Ook een maagverkleining is dus geen garantie voor blijvend gewichtsverlies.
Naast de risico's die zo'n ingreep met zich meebrengt, kan het overtollige huid psychisch veel met je doen. Niet alle verzekeraars vergoeden huidcorrecties. De rek is zodanig uit, dat het niet met sporten kan worden weggewerkt. Uiteraard speelt leeftijd hierin wel een rol.
Maagverkleining heeft altijd tot gevolg dat bepaalde vitamines en mineralen niet meer worden opgenomen vanuit voeding. Tekorten zullen middels preparaten moeten worden aangevuld.

Wanneer volg je wel een dieet

  • Als je snel een paar kilo's kwijt wilt om in die mooie trouw-/feestjurk te passen.
  • Als je zwanger wil raken, maar dit lukt niet door overgewicht of je moet van de fertiliteitsarts of gynaecoloog eerst een percentage van je gewicht verliezen eer ze een ivf behandeling starten.
  • Als je een operatie moet ondergaan, maar de anesthesist durft dit niet aan vanwege het overgewicht. Je dient eerst een percentage gewicht te verliezen voordat de operatie wordt uitgevoerd.
  • Als je een specifiek dieet wilt volgen. (Laat je goed inlichten en begeleiden door een diëtist.)
  • Als het kan helpen hart- en bloedvatproblemen, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol te voorkomen of bijdragen aan verbetering van je gezondheid. Volg dit dieet dan via de diëtist of specialistisch arts. Hij of zij kan met jou kijken welk dieet het best bij jouw huidige leefsituatie past en hoe je jouw doel kunt bereiken en behouden.


Levensstijl veranderen met behulp van een dieet
Er zijn momenteel populaire diëten die beloven dat wanneer je er jouw levensstijl van maakt dat het blijvend resultaat levert. Bijvoorbeeld: een koolhydraatarmdieet of het Paleo-dieet / het Oerdieet. Mijn advies: laat je goed informeren en stort jezelf niet op het zoveelste populaire dieet. Volg je het niet op de juiste manier dan zul je mogelijk voedingsstoffen, mineralen en vitamines tekortkomen.
Stel jezelf de eerlijke vraag: ga ik deze verandering mijn hele leven volhouden? Stel dat je 90 wordt, kun je deze verandering tot die leeftijd volhouden? Bijvoorbeeld: om geen brood te eten, geen aardappels, geen pasta, of in ieder geval zo min mogelijk? Kun je het volhouden om je hele leven alleen natuurvoeding te eten, granen, noten en alles wat de natuur biedt?
Vraag jezelf af: wat moet ik ervoor laten en wat krijg ik ervoor terug?  Weeg de voordelen tegen de nadelen af.

Geen dieet maar wel verandering
Indien je geen dieet wilt, dan is een gewichtsconsulent de uitkomst. Hij of zij kan jou begeleiden naar een realistisch haalbaar gewicht op een verantwoorde manier d.m.v. gezond eten en jou leren luisteren naar je eigen lichaam. Echter voor mensen die last hebben van emotie-eten, eetbuien, overmatig snaaien of overeten is het wat lastiger. Zij hebben een extra steuntje nodig en kunnen zich wenden tot de gewichtsconsulent met specialisatie emotie-eten. Deze gewichtsconsulentes zijn weliswaar gespecialiseerd, maar richten hun praktijk ook op jou als je geen last hebt van emotie-eten, en dergelijke.
Gewichtsconsulente Iris Luijten is zo'n coach.