Home » Weetjes » Zout


Zout

Is zout slecht voor je gezondheid? Nee, je hebt zout nodig!
Echter niet te veel en niet te weinig. Het advies is tussen de 3 en 6 mg per dag binnen te krijgen.
Zout is belangrijk voor zenuwprikkelgeleiding, seintjes vanuit je hersenen die bijvoorbeeld spieren opdracht geven je arm omhoog te tillen, en het samentrekken van spieren. Daarnaast is zout van belang bij de vochtbalans in je lichaam en speelt het een rol bij de regeling van de bloeddruk.


Te veel zout

  • Te veel zout is slecht voor de nieren. Zout belast de nieren en kunnen daardoor beschadigen.
  • Door veel zout te eten stijgt de bloeddruk in het lichaam. De druk op de bloedvaten kan zo groot worden dat ze beschadigen en hard worden. Daardoor kunnen de bloedvaten vernauwen of zelfs verstoppen. Vernauwde bloedvaten zorgen ervoor dat er minder bloed in de organen komt. Dat kan zorgen voor schade aan bijvoorbeeld je nieren, hart en hersenen.


Kies jodiumzout

  • Jodiumzout is beter dan tafelzout. De reden hiervoor is dat er jodium aan het zout is toegevoegd. De Nederlandse bodem bevat weinig jodium waardoor we niet veel van nature binnenkrijgen. Vaak wordt jodium ook toegevoegd aan brood.


Belang van Jodium

Jodium is van belang voor de schildklierhormonen en deze hormonen zorgen voor de groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Het speelt tevens een rol in de ontwikkeling van de hersenen en de energievoorziening van het lichaam.
Zwangere vrouwen 
hebben een hogere behoefte aan jodium omdat het belangrijk is voor het kindje in de buik, het is namelijk van belang bij de groei en de ontwikkeling van de foetus.



Is natrium hetzelfde als zout
Zout is niet hetzelfde als natrium. Zout bestaat uit twee delen: natrium en chloride. Samen bepalen ze het gewicht van zout. Je kunt hierbij in ogenschouw nemen:

  • Zout is 2,5 keer zo zwaar als natrium. 1 gram natrium komt overeen met 2,5 gram zout.

Let dus op! Als je op een etiket een natriumgehalte tegenkomt, moet je dit dus met 2,5 vermenigvuldigen om de juiste hoeveelheid zout te berekenen.



Kan ik himalayazout of zeezout gebruiken
Te veel zout eten verhoogt onder andere de kans op hoge bloeddruk. Dit geldt voor alle zoutsoorten, dus ook zeezout, himalayazout en zelfs Keltisch zout. De nadelige effecten op de gezondheid worden vooral veroorzaakt door het natrium, dat in zout zit en dat zit in alle zoutsoorten.


In welke producten zit veel zout
Chips, pizza’s, soepen en kant-en-klaarmaaltijden bevatten veel zout. Daarnaast krijgen Nederlanders zout binnen door het eten van brood, vlees, vleeswaren en kaas, maar ook sauzen, zoals sojasaus en mosterd. Dat komt niet omdat deze producten het hoogste zoutgehalte hebben, maar doordat we ze vaak en veel eten. 


Toegevoegd
Het meeste zout in eten komt van toegevoegd zout (door fabrikanten). Van nature zit er namelijk helemaal niet zoveel zout in producten. Gemiddeld 80% van het zout dat we binnenkrijgen zit al in ons eten en drinken. 



Sporten en zoutverlies
Als je intensief sport en heel erg zweet, verlies je zout. Maar als je verder gewoon eet, heb je geen extra zout nodig. Belangrijk is om voldoende water te drinken als je veel vocht kwijt raakt.
Onze voeding bevat meer dan genoeg zout.  Eventuele tekorten door het sporten vul je snel weer aan via je voeding. 

Drinken van Keltisch zout
Mogelijk heb je er al over gehoord, of misschien heb je het zelf al geprobeerd: drinken van Keltisch zeezout. Een nieuw modeverschijnsel dat in 2017 startte. 
Laat je niet misleiden. De claim dat je hierdoor veel mineralen binnenkrijgt is onjuist. De samenstelling is gelijk aan tafelzout, dus ook het slechte deel van zout: natrium.
Een zoutoplossing drinken, ongeacht van welke zoutsoort wordt afgeraden. Gebruik het alleen als gorgeldrankje als je last hebt van je keel en spuug het daarna weer uit.