Home » Weetjes » Verzadigd vet


Verzadigd vet

Vet is belangrijk in een gezond voedingspatroon. Het levert essentiële bouwstenen, vitamines en mineralen op. Verder is vet een smaakmaker. Maar de ene vet is de andere niet.

Een lik roomboter op een vers broodje: veel mensen zweren erbij. Ze denken dat het gezonder is dan margarine en halvarine. Deze smeersels zouden te kunstmatig zijn en geen vitamine D bevatten.  Maar roomboter is niet gezonder dan halvarine of margarine.

Hoe zit dat met roomboter
 

Roomboter bevat verzadigd vet. Verzadigd vet kan een ongunstige werking hebben op je gezondheid. Het verhoogt het LDL-cholesterol, wat niet goed is voor de bloedvaten.

Hoe zit dat met halvarine / margarine
Halvarine en margarine zouden ongezond vanwege de transvetten die erin zitten. In halvarine en margarine zitten nauwelijks transvetten. Vroeger konden harde margarines en bak- en braadvetten veel transvet bevatten. Maar tegenwoordig komt dit nauwelijks meer voor.

Transvetten
Transvetten verhogen het LDL-cholesterolgehalte ongeveer net zoveel als verzadigd vet, maar geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten. 
Transvetten zitten voornamelijk in koek, gebak, snacks, etc. Beperk je inname hiervan.

Vitamine D

Aan de meeste halvarine en margarine is vitamine D toegevoegd. Op de verpakking kun je lezen hoeveel dit is van de ADH. Bij sommige smeersels zijn nog andere vitamines en bepaalde gezonde vetzuren toegevoegd.

Kies bewust!

  • Als je verantwoord omgaat met verzadigde vetten, mag je best een keer roomboter op je brood smeren.
  • In chips, kaas, vet vlees, botervarianten, kokosvet, palmolie, zoutjes, worst en volle melkproducten zitten verzadigde vetten.
  • Alles met mate.


Advies
Vervang verzadigd vet door onverzadigd vet.

Bijvoorbeeld:

  • Eet een handje noten in plaats van een bakje chips.
  • Vervang vet vlees door vette vis. 
  • Bak in olie of vloeibare boter in plaats van roomboter of kokosolie.
  • Leg olijven op je borrelschaaltje in plaats van worst of kaas. 

Tip
Hoe onthoud je welke vetten verkeerd of oké zijn? Daar is een ezelsbruggetje voor bedacht (bron: voedingscentrum): 
Verzadigd vet is Verkeerd en Onverzadigd vet is Oké’.

Fabels een feiten 

Verzadigd vet bevat meer kcal dan onverzadigd vet
Dit klopt natuurlijk niet. Beide bevatten 9 kcal per gram.

Vet bevat meer kcal dan suiker
Je zou het misschien niet verwachten maar dit klopt. Vet bevat 9 kcal per gram. Suiker bevat 4 kcal per gram. Vet levert dus meer dan 2 keer zoveel energie dan 1 gram suiker.


Avocado is vet
Avocado is gezond, laten we dat vooropstellen. Maar het klopt wel,  avocado bestaat uit 1/5 vet. Bijna al deze vetten zijn onverzadigd, dus goede vetten. Als je op je lijn wilt letten is het niet verstandig veel avocado te eten, gezien ze calorierijk zijn.


Suiker zet zich om in vet
Suiker die niet direct door het lichaam verbrand wordt  kan worden opgeslagen. Je lichaam zet deze suiker dan eerst om in vet.


verzadigd vet is beter dan koolhydraten
Vet blijft langer hangen in de maag en geeft je daarom langer een verzadigd gevoel.


Noten 
Ben jij ook zo dol op noten? Dan weet je vast dat je er niet te veel van mag eten. Noten bevatten veel vet. Amandelen bestaan bijvoorbeeld voor de helft uit vet. Macadamianoten bevatten maar liefst 3/4 vet, dat is 75%. Waarom noten dan toch gezond worden genoemd als je ze beperkt mag eten, is omdat ze voornamelijk onverzadigde vetten bevatten. 


Speklapjes versus kipfilet
Wist je dat een speklapje circa 15 keer meer vet bevat dan kipfilet? Hiervan is een groot deel verzadigd.


Plantaardige vetten zijn altijd onverzadigd
Was het maar zo. Cacaovet en kokosvet zijn grotendeels verzadigde vetten.