Home » Weetjes » Suikermeloen versus watermeloen


Suikermeloen versus watermeloen

De verfrissing die iedereen tijdens de hete zomerdagen kan bekoren is de meloen en dan het liefst de watermeloen, want die is ook nog eens behoorlijk sappig. Maar ook de suikermeloen wordt veel gegeten.

Veel water, weinig calorieën, wie wil dat nou niet? 
Daarom nemen we graag een flink stuk van een watermeloen en zijn we iets zuiniger met de suikermeloen. Gek is dat niet, want suiker vult sneller dan water. Is het verstandig om zoveel te eten? Dat niet, want het sappige is ook verraderlijk. We denken al snel: in water zitten geen calorieën. Dat klopt, maar in in het vruchtvlees zit dat wel.
Ook fruit kun je niet onbeperkt eten zonder aan te komen. Dat geldt dus ook voor de watermeloen en suikermeloen.



Wat is nou het verschil en welke van de twee is gezonder?
Ik zet het voor je op een rijtje. De eenheden die ik toepas zijn per 100 gram.

De watermeloen
Watermeloenen zijn donkergroen van kleur en hebben een gewicht van circa 2,5 kg. Het vruchtvlees is rood en zeer sappig en zoet van smaak. De pitten liggen ingebed in het vruchtvlees. Er zijn ook pitloze soorten.
Watermeloenen bestaan voor 95% uit water. Het dorstlessende vermogen is het grootst als de vrucht gekoeld en puur wordt gegeten.



Suikermeloen (Galia)
Deze meloenen hebben een gele of oranje kleur en wegen circa 1 kg.
Ook deze bevat veel water, maar liefst 88 tot 95%. De meloen kan echter wel laxerend werken. Er zijn diverse soorten ontstaan door de jaren heen.
Rijpe meloenen hebben een zoete geur en de onderkant van de meloen geeft mee als je erop drukt. De smaak van de meloenen kan variëren en is afhankelijk van de zoetheid. Deze meloenen zijn het hele jaar verkrijgbaar.


Watermeloen per 100 gram Suikermeloen per 100 gram
Calorieën 38 Calorieën 30
Koolhydraten 8 Koolhydraten 6,7
Suiker 6 Suiker 6
Vet 0 Vet 0
Eiwitten 1 Eiwitten 0,8
Vezels 0,7 Vezels 0,8
Vitamines en mineralen Naast ijzer, kalium en vitamine C zit er in watermeloen ook lycopeen en bètacaroteen Vitamines en mineralen Vitamine A, C, E en K, mineralen: kalium, calcium en magnesium worden ook in redelijke hoeveelheden door deze meloen geleverd.

Conclusie
Je zou het niet verwachten maar de suiker(galia)meloen lijkt ietwat gezonder te zijn dan de watermeloen. Het bevat bovendien meer soorten vitamines en mineralen. Beide zijn sowieso gezond en bevatten per honderd gram weinig calorieën. Het is verstandig om er wel rekening mee te houden dat je sneller meer eet van een watermeloen, omdat het minder verzadigd. Een portie bevat al snel 300 gram in tegenstelling tot de 120 gram van suikermeloen. De vergelijking is gebaseerd op 100 gram. De uitkomst hiervan dien je voor de watermeloen dus te verdrievoudigen. En ook bij de suikermeloen dien je er een percentage bij op te tellen, indien je de standaard 120 gram nuttigt.

* De gegevens en samenstelling zijn ontstaan uit online-onderzoek en middels de gegevens van het voedingscentrum. Indien je vindt dat er iets niet klopt, kun je een mailtje sturen. Indien nodig zal het op deze website worden aangepast.