Home » Weetjes » Magnum versus pakje boter


Magnum versus pakje boter

Sinds de intrede van de magnum en varianten wordt er al geroepen: "Als je een magnum eet, kun je net zo goed een pakje boter eten". Deze stelling wil ik graag onder de loep nemen. 


In de zomer is ijs niet weg te denken uit onze vriezers. Bij 30 graden of meer neemt menigeen wel meer dan 1 ijsje per dag. Het is algemeen bekend dat je dan het best een raketje kunt nemen, want het bevat veel minder calorieën. Je zult echter wel geneigd zijn sneller meer ijsjes van 45 calorieën te eten dan een van 244 calorieën, waardoor je ook makkelijk te veel suiker binnenkrijgt. Want hoe je het ook went of keert, ook een raketje bevat veel suiker. Zo'n 17% geraffineerde suikers eet je per ijsje weg. Oké een raketje verslaat nog altijd de magnum die met 27% de kroon spant, maar laat je niet misleiden door de calorieën en kies vooral bewust.

Hoe zit het nu met de magnum in vergelijking met een pakje boter? Of kunnen we een magnum misschien beter vergelijken met een ander product? Want het idee dat je een pakje boter aan het eten bent klinkt toch wel merkwaardig.

Toch ga ik eerst de magnum naast dat beroemde pakje boter neerzetten. Alle cijfers zijn gebaseerd op online onderzoek. Ik ben geen wetenschapper, ik zet wel graag alle feitjes op een rijtje, zodat je straks een eerlijke overweging kunt maken: wel of geen magnum. Ik ga uit van de magnum classic (melkchocolade), dus zonder nootjes of andere bijzonderheden. Als men spreekt over een pakje boter, dan ga ik uit van een pakje margarine. Ik neem hiervoor het allergoedkoopste merk.

Voedingswaarde per 100 gram / per ijsje 

Magnum classic                          

  • Energie: 309 kcal  /  per ijsje 244                             
  • Eiwit: 3,6  /  per ijsje 2,8                                       
  • Koolhydraten: 29  /  per ijsje 23                                 
  • Waarvan suiker: 27  /  per ijsje 23                             
  • Vet: 19  /  per ijsje 15
  • Waarvan verzadigd: 14  /  per ijsje 14                       
  • Zout: 0,13  /  per ijsje 0,11                                         

Voedingswaarde per 100 gram

Pakje boter / margarine

  • Energie: 722 kcal 
  • Eiwit: 0,1
  • Koolhydraten: 0,4 
  • Waarvan suiker: 0,4 
  • Vet: 80
  • Waarvan verzadigd 35
  • Zout: 1
  • Vitamine A: 800 UG
  • Vitamine D: 7,5 UG

Conclusie
De magnum is niet vergelijkbaar met een pakje boter. Maar eigenlijk wisten we dat natuurlijk allang. Wie dat ooit heeft geroepen, heeft letterlijk maar wat geroepen. Helaas zijn mensen erin gaan geloven, want zelfs tot op de dag van vandaag krijg ik, als gewichtsconsulente, hier opmerkingen of vragen over. Met deze proef op de som is het uit de wereld. Dat wil niet zeggen dat je nu onbeperkt magnums kunt eten. De magnum bevat nog steeds teveel (toegevoegde) suiker (25 gram ).
Het ijsje heeft geen toegevoegde vitamines, terwijl boter toegevoegde vitamine A en D heeft.
Mag je dan nooit een magnum eten. Natuurlijk wel, en geniet er ook van als je er een neemt. Kies vooral bewust. 

Waar kun je een magnum het beste mee vergelijken?
We nemen iets smakelijkers om te vergelijken, want wie eet er nou een pakje boter? 
Almof citroenkwark is tijdens de zomerdagen ook lekker verfrissend. Wanneer je spreekt over het aantal calorieën en koolhydraten dan is een magnum vergelijkbaar met iets minder dan 2 porties citroenkwark. Als we spreken over het vetgehalte heb je al gauw 3 porties citroenkwark nodig om het te kunnen vergelijken met 1 magnum. Dus wanneer je nou een bakje kwark voor je hebt staan, bedenk dan wel dat er ook veel suiker in zit en een 2e portie net zo aanzet op je lichaam als een magnum.