Home » Weetjes » Kaas versus kroket

Fotobron: jeeigencoach.nl


Kaas versus kroket

Is een kroket op een broodje ongezonder dan kaas op een broodje?

Ik neem het onder de loep. Ik ga uit van een voorgesneden plakje kaas, 48+ volvet. De meeste voorgesneden plakjes zijn 30 gram (of meer). Ik neem het eigen merk en deze plakjes zijn 30 gram.
Ik neem een eenvoudig zacht, bruin, tarwe broodje en halvarine 40% vet voor op het broodje kaas. Het broodje kroket behoeft geen boter.
Voor de kroket ga ik uit van een vleeskroket van 65 gram uit de supermarkt, bereid in vloeibare zonnebloem olie.
Ik bereken dus niet alleen de kaas en de kroket, maar het broodje dat compleet belegd is, zonder toevoegingen van saus of groenten.

 

Fotobron: broodje-bram.nl

Conclusie

Als je in het onderstaande schema kijkt dan kom je tot de conclusie dat een broodje kaas gezonder is als je één voorgesneden plakje kaas op je broodje neemt (30 gram) en als je gebruik maakt van halvarine. Doorgaans doen we sneller twee plakjes kaas op ons broodje, ook cateraars en restaurants doen dit, waardoor de calorieën en het vetgehalte aanzienlijk stijgt ten opzichte van een broodje kroket.

Het broodje kroket bevat bovendien minder verzadigd vet. Verzadigde vetten dienen we zo veel mogelijk te beperken. Ook heeft het broodje met deze warme snack meer vezels. Vezels zijn belangrijk voor de spijsvertering. 

Gezondste keus
Wanneer je een gezondere keus wil maken, doe dan een half plakje of maximaal een plakje kaas op het bruine broodje. Nog beter is om je kaasplakjes zelf te schaven om tot een normaal portie van 20 gram te komen. Als je er wat sla en komkommer tussen legt dan wordt je broodje ook wat frisser. tot slot kies een volkoren broodje.


Broodje kaas 48+ Per portie 2 plakjes
Calorieën 258 369
Koolhydraten 21 21
waarvan suiker
Vet 13 22
waarvan verzadigd 6 12
Eiwitten 13,5 21
Zout 0,5 0,8
Vezels 3 3
Vitaminen en mineralen Magnesium, calcium, vitamine A, B2, B11, B12
Broodje kroket Per portie
Calorieën 327
Koolhydraten 33
waarvan suiker
Vet 16
waarvan verzadigd 4,5
Eiwitten 13
Zout 0,6
Vezels 4,5
Vitaminen en mineralen IJzer, vitamine B1, B3, D en E

Kies bewust!



Fotobron: gewoonvoorhem.nl