Home » Weetjes » Groentechips versus gewone chips


Groentechips versus gewone chips

Er is natuurlijk veel te doen over gewone chips: het is vet en ongezond. Sommigen van ons zweren erbij om in plaats daarvan groentechips te eten, omdat dit gezonder zou zijn. Maar is dit ook gezonder?

Ik neem de proef op de som en heb twee zakken gehaald.

1 zak met gewone chips - naturel
1 zak met groentechips

Laat ik vooropstellen dat ik gebruik heb gemaakt van de Lidl merk van beide chips-varianten. Per merk kunnen de voedingswaarden verschillen, al zal dit minimaal zijn.

Voedingswaarden
We gaan uit van de voedingswaarden per 100 gram, maar ik geef het ook aan per portie van 30 gram, want we eten tenslotte per portie. Op de zak van de groentechips wordt een portie van 25 gram aangegeven. Om een goede vergelijking te kunnen maken houd ik voor beide 30 gram aan. 

 



Chips naturel per 100 gram Per 30 gram (portie)
Calorieën 547 164
Koolhydraten 51 15
waarvan suiker 0,5 0,2
Vetten 35 10
waarvan verzadigd 3,5 1,1
Eiwitten 5,7 1,7
Zout 1,2 0,36
Toegevoegde zoetstof nee nee
Toegevoegde vitamines nee nee
Groentechips per 100 gram Per 30 gram (portie)
Calorieën 547 164
Koolhydraten 54,7 16,44
waarvan suiker 28,2 8,46
Vetten 32,5 9,76
waarvan verzadigd 3,5 1,05
Eiwitten 4,4 1,32
Zout 1,0 0,30
Toegevoegde zoetstof nee nee
Toegevoegde vitamines nee nee

Algehele conclusie
We kunnen vaststellen dat de groentechips niet gezonder is dan de gewone chips. Je zou nog verwachten dat er eventueel verloren gegane vitamines van de groente weer aan toegevoegd zijn, maar de verpakking geeft dit niet aan.
De groentechips bevat maar liefst 8,46 gram suiker per portie van 30 gram terwijl er in de gewone chips nauwelijks suiker zit. Maar ook hier zitten geen voedingswaarden in die kunnen bijdragen aan een gezonde leefstijl. 
Het zoutgehalte is tegen elkaar weg te strepen. Laat je niet misleiden door het woord: zeezout. Zout is namelijk zout, zeezout is niet gezonder dan tafelzout.

Wel liggen de vetten iets lager dan bij de naturel chips, echter gaat het om de verzadigde vetten en die zijn bij beide gelijk. 
Wil je wat minder eiwitten eten, dan is de beste keus de groentechips, maar let wel op: het past niet in een eiwitarm dieet.

Beide soorten chips behoren tot de uitzonderingslijst van tussendoortjes. Bewust kiezen: wil je een keer lekker zondigen, doe dit dan, maar beperk je wel tot een portie. Sla geen maaltijden over om de chips te compenseren. Eet bewust en geniet vooral. 

Kanttekeningen

  • Ik ga uit van feitjes die verpakkingen mij geven en ik gebruik mijn kennis.
  • Als tweede kanttekening wil ik erbij vermelden: groente bevat van nature meer suiker dan een aardappel, waardoor het suikergehalte van groente in vergelijking met een aardappel sowieso hoger kan liggen.
    Maakt dit de groentechips dan toch niet gezonder dan de aardappelchips? Nee, helaas niet. De aanwezige suikergehalte blijft veel te hoog. Gekarameliseerde suiker is nimmer gezonder dan suikers uit verse, ongebakken groente. Bovendien zit er in beide chips-varianten enorm veel vet.