Home » Weetjes » Gewone aard. versus zoete aard.


Gewone aardappel versus zoete aardappel

De zoete aardappel (bataat) is inmiddels ingeburgerd in ons land. Het wordt nog niet door iedereen gebruikt, maar dat komt veelal vanwege de prijs. De zoete aardappel wordt veel in de Surinaamse keuken gebruikt en komt oorspronkelijk uit Latijns-Amerika.

Veel mensen gebruiken de zoete aardappel i.p.v. de gewone, omdat ze denken dat het gezonder is. Maar klopt dit?
De aardappel is een koolhydraatrijk product en past daarom niet in een koolhydraatarm dieet. In dit geval kun je beter geen zoete en gewone aardappel eten. Ik raad dit dieet echter niet aan, tenzij een diëtist jou dit voorschrijft. Je hebt namelijk koolhydraten nodig voor een goede balans aan energie in je lichaam.
Onder de foto's van de zoete en gewone aardappel vind je de vergelijking tussen beide aardappels.

Wat is een zoete aardappel?
Het is een zetmeelhoudende, knolvormige wortel die donkerrood (en oranje van binnen) of wit is van kleur. Net als de reguliere aardappel groeit de zoete aardappel onder de grond. In sommige landen worden beide beschouwd als groente. 

Fotobron: jouwfabriek.nl

Is de zoete aardappel een superfood?
Nee, maar het past prima in een gezonde leefstijl. Wissel je het af met de gewone aardappel, pasta, rijst, quinoa of brood, dan krijg je ook nog verschillende voedingsstoffen binnen.


Wordt de zoete aardappel langzamer opgenomen in het lichaam?
De meningen van deskundigen verschillen hier sterk over. Ook literatuur is hier niet eenduidig over. Ik moet je op deze vraag het antwoord schuldig blijven totdat er meer duidelijkheid over bestaat.
Het is echter niet zo dat de glycemische index van zoete aardappel zo laag is dat mensen met diabetes er heel veel van kunnen eten. Laat je goed informeren door de diëtist.

Smaak
Over smaak valt niet te twisten. Dit is heel persoonlijk. Houd je van zoet, dan is het zeker het proberen waard.

Wat kun je ermee
Onderaan de pagina kun je lezen wat je allemaal met een zoete aardappel kunt doen


Fotobron: libelle.nl


Voedingswaarde per 100 gram
Vitamines en mineralen worden weergegeven in mg (milligram).

De gewone aardappel                            

  • Energie: 88 kcal                             
  • Eiwit: 2                                         
  • Koolhydraten: 18                                    
  • Suiker: 1                                       
  • Vet: 0,1                                    
  • Vezels: 2,6                                   
  • Natrium: 3                                                        
  • Calcium: 9                                     
  • Bètacaroteen: 0,005                              
  • A: 0,001                              
  • B1: 0,11                                
  • B6: 0,32                                
  • B11: 20                                    
  • C: 16                                     
  • Magnesium: 29                                    
  • Kalium: 344                                  
  • Foliumzuur: 0,018                               
  • Fosfor: 50                                    
  • IJzer:  0,5                                    
  • Koper:  0,20                                  
  • Zink: 0,30                                           


Conclusie

Zoals je kunt zien, zitten er in de zoete aardappel meer calorieën, minder eiwit en meer koolhydraten. Er zitten eveneens meer suiker in, en ook natrium en calcium en bètacaroteen zijn rijker vertegenwoordigd.
Het is dus afhankelijk van wat je lichaam nodig heeft welke aardappel je het best kunt kiezen. Heb je calcium nodig, dan is de zoete aardappel gezonder. Wil je graag minder eiwitten binnenkrijgen, dan is ook de zoete aardappel de betere keus. Maar let je op de calorieën en koolhydraten dan heeft de gewone aardappel de voorkeur.

Conclusie: de zoete aardappel is niet gezonder dan de Hollandse aardappel. 


Fotobron: foxilicious.n

Voedingswaarde per 100 gram
Vitamines en mineralen worden weergegeven in mg (milligram).

De zoete aardappel

  • Energie: 98 kcal
  • Eiwit: 1,3
  • Koolhydraten: 21
  • Suiker: 3
  • Vet: 0
  • Vezels: 2,5
  • Natrium: 25
  • Calcium: 24 
  • Bètacaroteen: 8,5
  • A: 0,96
  • B1: 0,14
  • B6: 0,39
  • B11: 13
  • C: 26
  • Magnesium: 22
  • Kalium: 344
  • Foliumzuur: 0,008
  • Fosfor: 42 
  • IJzer: 0,5
  • Koper: 0,16
  • Zink: 0,14


Wat kun je allemaal met de zoete aardappel doen?
Zoete aardappel kun je op dezelfde manieren bereiden als een Hollandse aardappel. Maak er een soep van. In supermarkten zijn tegenwoordig pakketten te koop met alle ingrediënten die je daarvoor nodig hebt. Uiteraard kun je er variaties op verzinnen. Je kunt er een dikke soep van maken, maar ook de producten niet pureren en er een heldere soep van bereiden. Zoete aardappel is geschikt om te bakken.
Let wel op dat de zoete aardappel meer vet opzuigt als je het bakt. Wanneer je hem in de oven bereid zal meer vocht aan deze aardappel onttrekken dan bij de gewone aardappel. Besluit je ze te bakken, ben dan zuinig met bak- en braadproducten of olie en dep ze eventueel na het bakken af.
Je kunt er een heerlijke stamppot van maken als je graag eens een variatie wil op de standaard stamppot. 

Gebruik je ze om als gekookte aardappel bij je groente en vlees te eten, dan is het leuk om te weten dat de zoete aardappel redelijk snel gaar is.

Varieer naar hartenlust, maar beperk je portie tot een verantwoorde portie.


Fotobron: culinette.nl