Home » Weetjes » Diëten


Diëten

Waarom uitleggen welke diëten er zijn als we afraden een dieet te volgen?

Mensen hebben nog altijd het idee dat diëten helpen bij het afvallen en het blijvend gewichtsverlies. Het is daarom van belang om bewust te worden van de nadelen. Elk dieet heeft namelijk maar één voordeel: snel gewichtsverlies in een korte tijd. Geen enkel van deze dieetvarianten draagt bij aan een gezondere voedingspatroon of leefwijze en het behoudt van het gewicht dat u bent kwijtgeraakt.


*Bij Iris Luijten gewichtsconsulente emotie-eten wordt nooit gewerkt met diëten. Wil je weten wanneer je wél een dieet volgt? klik dan hier!


Bron foto: okinawa.nl


Waarom bestaan er dan diëten als ze niet gezond zijn?

Broodwinning

  • Diëten zijn slechts voor broodwinning van de ontwikkelaars, fabrikanten en verkoopindustrie. Iedereen wil toch slank en mooi zijn? Het maatschappelijk ideaalbeeld dat de vollere vrouw onzeker maakt. Het wordt geschetst door de modewereld, maar ook sociale media werkt hier gretig aan mee. Fabrikanten van dieetproducten, kuren of preparaten maken daar dankbaar gebruik van.

Massaproduct

  • Diëten, kuren en preparaten houden geen rekening met het individu. De branche is slechts gericht op het maken van omzet. Het is te duur om het product af te stemmen op het individu.

Geen gezonde voeding

  • Diëten, kuren en preparaten houden geen rekening met de Richtlijnen van Goede Voeding. Inmiddels zijn er wel strenge eisen gesteld aan deze producten. Zo moet een kuur (van bijv. Weight Care) 100% van de ADH vitamines bevatten en mag een crashdieet niet onder een bepaald aantal calorieën uitkomen en het moet voldoen aan bepaalde eisen om eventuele tekorten van vitamines en mineralen uit te sluiten.

Te weinig voedingsstoffen

  • Bij een dieet krijg je niet alle voedingsstoffen binnen die je dagelijks nodig hebt. (Tenzij je een uitgebalanceerd dieet volgt via een diëtist.)

Niet geschikt voor iedereen

  • Niet ieder mens is hetzelfde, dus niet ieder dieet is geschikt voor iedereen. Bijvoorbeeld: sommige diëten zijn niet geschikt als je een hormoonstoornis, een auto-immuunziekte, te snelle of trage schildklier of bloedarmoede hebt.

Jojo-effect

  • Door het volgen van een dieet val je snel af, dit kan gemiddeld 2 kilo per week zijn. Echter als je jouw eetpatroon daarna niet aanpast, zitten die 2 kilo er zo weer aan en soms krijg je nog een paar kilo's cadeau op de koop toe.

Niet vol te houden

  • Diëten kun je niet onbeperkt toepassen, omdat je dan op den duur voedingsstoffen, vitamines, mineralen tekort hebt, welke invloed heeft op je gezondheid.

Levensstijl

  • Als je van een dieet jouw levensstijl wilt maken, is het verantwoord je te laten informeren door een diëtist.

Eetstoornis

  • Het is gebleken dat je door regelmatig lijnen een eetstoornis kunt ontwikkelen.

Bijwerkingen

  • Het volgen van een dieet kan lichamelijke bijwerkingen hebben. Lees hier mee over bij wel of geen dieet.


Diverse soorten diëten die hiernaast niet zijn beschreven:

  • Vastenkuren
  • Negatieve calorieën
  • Hartstichtingsdieet
  • Bloedgroepdieet
  • Detox-dieet
  • Immogenics
  • South-Beach-dieet
  • Allen Carr
  • Killer body

Wanneer je toch een van deze diëten
wilt volgen, laat je dan goed informeren
door een diëtist of specialist.


Paar populaire diëten op een rij:

  • Adkins
    Wat eet je: veel vetten en eiwitten.
    Welke voedingsstoffen kom je tekort: vitamine C, calcium, bètacaroteen, vitamine B1 en B2, foliumzuur en voedingsvezels.
    Nadelen: afvallen door vochtverlies. Je kunt te veel verzadigde vetten binnenkrijgen. Zeer beperkend (zeker bij aanvang). Niet geschikt voor vegetariërs en veganisten.
    Bijwerkingen: kan gepaard gaan met duizeligheid, slechte adem, hoofdpijn en moeheid.

  • Pioppi
    Wat eet je: tien eieren per week en onbeperkt vlees en koolhydraatarm, olijfolie, roomboter, kokosolie, groente, fruit, 3 keer per week vis.
    Welke voedingsstoffen kom je tekort: vitamines en mineralen die behoren tot volkoren producten, vitamine B, vezels.
    Nadelen: tekort aan vezels, te veel aan verzadigd vet, zeer beperkend en niet geschikt voor vegetariërs en veganisten. Drie maaltijden per dag zonder tussendoortjes.
    Geadviseerd wordt om om de 24 weken te vasten.
  • Bijwerkingen: hoger risico op hart- en bloedvatziekten, als je stopt kom je weer aan. Op dit moment is het nog niet bekend welke bijwerkingen het kan hebben, maar als het heeft het een en ander weg van Adkins, die ook vooral op veel eiwitten en vlees zit.

Bron foto: afvallen.com


  • Sonja Bakker
    Wat eet je: caloriearm dieet dat specifiek is afgestemd op die je minimaal en maximaal binnen moet krijgen. Uitgaande van 1000 - 1200 calorieën per dag (vergelijkbaar met een crashdieet).
    Hoe werkt het: je hoeft zelf niet na te denken over wat je wel en niet mag hebben. Je kunt de weekschema’s aanhouden en je voldoet aan de criteria om af te vallen. Het beslaat een afgebakende periode van bijvoorbeeld negen weken.
    Welke voedingsstoffen kom je tekort: ijzer, vezels, vitaminen en mineralen.
    Nadelen: concentratiestoornissen, tekort aan ijzer, tekort aan vocht (nierfalen kunnen het gevolg zijn). Je kunt niet blijvend te weinig calorieën eten, dus je zult weer aankomen. Je bent gedurende het proces sociaal beperkt. Je mag namelijk niet afwijken van het schema.

Bron foto: margriet.nl


  • Montignac
    Wat eet je: bij het volgen van het Montignac dieet is het de bedoeling dat je geen koolhydraten nuttigt in combinatie met vetten.
    Welke voedingsstoffen kom je tekort: onbekend.
    Nadelen: het is niet wetenschappelijk bewezen dat het scheiden van vetten en koolhydraten je sneller laat afvallen. Het dieet is niet erg praktisch, vanwege het scheiden van vetten en koolhydraten. De menu’s die in het boek staan, nemen veel tijd in beslag.

  • Crashdieet
    Wat eet je: je telt calorieën. Vaak gepaard met een kuur tussen de 400 en 1000 calorieën. 
    Welke voedingsstoffen kom je tekort: vitamines en mineralen, vezels en vocht. Eiwitten, vetten en koolhydraten.
    Nadelen: hongergevoel tijdens het dieet. Na dieet vliegen te kilo’s er weer aan. Lange termijn maakt het een uitputtingsslag op je lichaam. Je lichaam gaat in “spaarstand”. Weinig energie, geen puf meer.

  • Eiwitrijk (proteïne) dieet
    Wat eet je: je eet bijvoorbeeld kant-en-klare eiwitshakes en proteïnebars.
    Welke voedingsstoffen kom je tekort: vezels, vitamines en mineralen.
    Nadelen: diabetes type II, Alzheimer, overbelasting nieren, je lichaam verouderd sneller, eiwitten hebben een verzurend effect op je lichaam. Duur om te doen en vol te houden. Risico dat je te veel verzadigde vetten binnenkrijgt.

Bron foto: nieuwsvoordietisten.nl


  • Oerdieet (Paleo)
    Wat eet je: eten als een oermens.
    Welke voedingstoffen kom je tekort: je kunt vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen die je nodig hebt tekortkomen.
    Nadelen: paleo is meer een levensstijl dan een dieet. Het vergt grote aanpassingen aan je eetgewoonten, omdat veel producten 'verboden' zijn. Er staan gezonde voedingsmiddelen op de 'verbodenlijst', zoals spelt. Het is een stuk duurder, omdat alleen biologisch gegeten wordt. Niet geschikt voor vegetariërs en veganisten. Het biedt geen blijvende oplossing om af te vallen.
    Kanttekening: ons huidige leven en voedingsgewoonten laten het haast niet toe om als oermens te leven. Bovendien kun je er de vraag bij stellen of het werkelijk zo gezond is. Tenslotte werden de mensen uit de oertijd lang niet zo oud als wij tegenwoordig worden. Bovendien is de verbouwing van planten en gewas, het fokken en slachten van vee niet vergelijkbaar met toen. 

  • Broodwisseldieet
    Wat eet je: je wisselt een dag volkorenbrood (in combinatie met caloriearme dranken) af met een dag normale voedingspatroon.
    Welke voedingsstoffen kom je tekort: door een gebrek aan variatie kan bij langdurig gebruik een tekort aan vitamine A en calcium ontstaan.
    Nadelen: het zal niet leiden tot betere voedingsgewoonten. Er wordt geen rekening gehouden met gevarieerd eten, zoals het Voedingscentrum adviseert.
    Waarschuwing: niet langer dan zes weken volgen.