Home » Weetjes » Air fryer versus gewoon / ovenfriet


Air fryerfriet, ovenfriet of toch gewone friet

De inmiddels ingeburgerde airfryer is niet meer weg te denken uit onze keuken. Tegenwoordig zijn ze zelfs zo betaalbaar dat bijna iedereen er eentje heeft. Allemaal handig en gemakkelijk, denken we. Maar is friet erin bakken ook gezonder?

Er zijn tegenwoordig zoveel soorten friet en net als met zoveel producten beweert de fabrikant dat de een gezonder is dan de ander. Bij het bakken in een airfryer komt net als bij de ovenfriet geen extra olie meer aan te pas.

Vooraf wil ik aangeven dat friet altijd een hoog caloriegehalte heeft, maar als normaal aardappelportie best eens voor de afwisseling kan, het liefst gecombineerd met groente en eventueel een stukje vlees. Friet past niet in een vetarm-dieet en moet worden gerekend tot de uitzonderingenlijst.

Toch wil je vast weten wat nu echt de gezondste keus is: air fryerfriet, ovenfriet of toch de ouderwetse frituurfriet. Ik zet graag de feiten op een rijtje. 
Ik heb hiervoor drie zakken gekocht. Alle drie van een A-merk. Voedingswaarden en ingrediënten en hulpstoffen kunnen per merk verschillen, als zal dit minimaal zijn. 
De voedingswaarden worden weergegeven per 100 gram en per portie van 150 gram. 


Alles op een rijtje

Air fryerfriet per portie ((150gr) Ovenfriet per portie (150 gr) Frituurfriet per portie (150gr)
155 kcal 233 kcal 155 kcal 233 kcal 130 kcal 195 kcal
3,5 gr. vet- 0,4 gr. verzadigd 5,25 gr. vet- 0,6 gr. verzadigd 3,5 gr. vet- 0,4 gr. verzadigd 5,25 gr. vet- 0,6 gr. verzadigd 3,5 gr. vet 0,4 gr. verzadigd 5,25 gr, vet- 0,6 gr, verzadigd
26,5 gr. koolhydraten waarvan 1 gr. suiker 39,75 gr. koolhydraten waarvan 1,5 gr. suiker 26,5 gr. koolhydraten waarvan 1 gr. suiker 39,75 gr. koolhydraten waarvan 1,5 gr. suiker 20,5 gr. koolhydraten waarvan 0,4 gr. suiker 30,75 gr. koolhydraten waarvan 0,6 suiker
2,5 gr. voedingsvezels 3,75 gr. voedingsvezels 2,5 gr. voedingsvezels 3,75 gr. voedingsvezels 2,5 gr. voedingsvezels 3,75 gr. voedingsvezels
2,5 gr. eiwit 3,75 gr. eiwit 2,5 gr. eiwit 3,75 gr. eiwit 2,5 gr. eiwit 3,75 gr. eiwit
0,5 gr. zout 0,75 gr. zout 0,15 gr. zout 0,23 gr. zout 0,10 gr. zout 0,15 gr. zout
Kruiden: Kruiden: Kruiden:
Kurkuma en paprikapoeder Kurkuma en paprikapoeder Geen
E-nummers: E-nummers: E-nummers:
E415, E450, E500 E415, E450, E500 Geen

Waarom zijn kurkuma en paprikapoeder toegevoegd?
Deze kruiden worden onder andere gebruikt om kleur te geven aan een product, dit is bij air fryerfriet en ovenfriet ook het geval.

Verklaring E-nummers:
E415: Verdikkingsmiddel
E450: Verdikkingsmiddel
E500: Rijsmiddel

Meer weten over E-nummer, klik hier.



Conclusie:
Bij zowel air fryerfriet als ovenfriet liggen het aantal calorieën hoger, het vet hoger, maar het verzadigd vet (waar het om draait) is gelijk aan gewone friet. Echter liggen ook de koolhydraten (en suikers) en zoutgehalte hoger dan bij gewone friet. Maar omdat gewone friet nog gebakken moet worden in olie/frituurrvet kan het verschil in vetgehalte tegen elkaar weggestreept worden. 
Om de friet kleur en dikheid te geven zijn er bij air fryerfriet en ovenfriet kruiden en E-nummers aan toegevoegd. 

Gewone friet blijft dus wel iets gezonder, maar het verschil is minimaal. De keus die je maakt kun je daarom het best baseren op of je liever een product eet zonder toevoegingen van e-nummers of dat het je niet uitmaakt. En natuurlijk kan de geur die vrijkomt tijdens het bakken een rol spelen in je keus.

Bereiding
Ook kun je je keus baseren op de snelheid van bereiding. Air fryerfriet wint op dit vlak van zowel ovenfriet als frituurfriet.
De oven heeft doorgaans 10 minuten nodig om voor te verwarmen en de friet heeft een baktijd van 15-20 minuten. Ditzelfde geldt voor frituren in frituurvet. Air fryers hebben gemiddeld 5 minuten nodig om voor te verwarmen en de bereiding ligt rond de 14 minuten. Uiteraard kan dat per air fryer, oven en frituurpan verschillen.