Home » Tips » Ontbijten


Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

Ontbijt is de eerste maaltijd van de dag. Ons lichaam heeft de hele nacht zonde reten gedaan en moet weer energie opbouwen. Zonder ontbijt starten kan invloed hebben op je geheugen, concentratie en je prestatie.
Het is daarom beter om te starten met een goed ontbijt.

Ontbijt variatie
Als je niet zo'n broodtype bent, varieer dan je brood met yoghurt met fruit of muesli. Maar tegenwoordig zijn er diverse soorten ontbijt te vinden in de supermarkt. Variatie is zonder meer aan te raden. Mensen die goed ontbijten hebben doorgaans minder snel trek in tussendoortjes. 



Een goed ontbijt zorg voor
goede start van de dag!


Ontbijtsoorten

  • Yoghurt met fruit
  • Kwark met fruit
  • Yoghurt met muesli
  • Kwark met muesli
  • Volkoren granen ontbijt: bijv. Brinta, havermout
  • Gekookt eitje op brood of cracker
  • Smoothie van groente en fruit
  • Geroosterde boterham met jam
  • Tosti met ham
  • Fruitsalade
  • Toast met zalm
  • Notenbrood
  • Volkoren brood
  • Volkoren crackers

Waarom zou ik brood eten?
Brood is rijk aan vitamine als B1, B2, B3, B6 en B11, Jodium en Foliumzuur. Brood levert een aantal voedingsstoffen die wij nodig hebben om dagelijks goed te kunnen functioneren. Zo is brood een belangrijke leverancier van koolhydraten en vezels. 
Ook bevat brood een aantal belangrijke mineralen, zoals ijzer, koper en magnesium. Tegenwoordig wordt er aan brood ook jodium toegevoegd.
Brood is dus een belangrijke bron van onze gezondheid. Brood is makkelijk en een lekkere voedingsmiddel waarmee gevarieerd kan worden tot in de oneindigheid. Je kunt het zowel als ontbijt, lunch, als tussendoortje en als avondmaaltijd gebruiken. 


Volkorenbrood

Het is aan te raden om te kiezen voor volkoren- of roggebrood. We begrijpen als geen ander dat over smaak niet te twisten valt. Als je niet houdt van roggebrood, kies dan meergranenbrood of bruinbrood. 

Beleg
Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het op je brood doen. We onderscheiden beleg met hartig en zoet. Wissel beide af. Gebruik het liefst magere belegsoorten. Ook groente en fruit kunnen goed op een boterham.
Dek hierbij aan aardbeien, aubergine, sla, komkommer. banaan, avocado, tomaat.