Home » Tips » Kinderen


Tips voor ouders voor hun kinderen

Kinderen verbruiken veel energie. Ze hebben daardoor meer behoefte aan energie. Wat kun je doen om te zorgen dat je kind niet alleen verkeerde suikers binnenkrijgt en op welke manier hij of zij toch voldoende energie binnenkrijgt? Hieronder vind je een aantal tips.

 

Proeven van eten

  • Laat kinderen minimaal 10 keer proeven (niet op dezelfde dag). Kinderen hebben van nature een afkeer van eten. Smaak is vaak een kwestie van gewenning.
    Wil het kind het na 10 keer proeven nog niet, probeer het dan een jaar later nog een keer. Tijdens de groei ontwikkelt de smaak zich. 
    Maar zorg er wel voor dat het proeven geen drama wordt, dan zal het kind zich dat herinneren en er afkeer tegen blijven houden.

 

Feestje en traktatie

  • Trakteren kan best gezond, als de traktatie er aantrekkelijk uitziet.
  • Maak van eten een feestje. Daardoor wordt het aantrekkelijk en zijn kinderen (niet alleen kinderen trouwens) eerder geneigd dit te pakken.

 

Energie en balans

  • Zorg voor regelmaat en sla geen maaltijd over: ontbijt, tussendoortje lunch, tussendoortje, avondeten.
  • Geef het kind als tussendoortje iets gezonds. Een kind verbruikt veel energie en heeft deze tussendoortjes nodig.

Drinken

  • Zet geen frisdrank in de koelkast en beperk sapjes, zoals diksap, tot één keer per dag. Frisdranken en sapjes zitten boordevol suiker. Kinderdrankjes zijn vaak voorzien van meer suiker dan volwassen drankjes. Diksap bevat wel enige voedingswaarde, maar frisdrank niet.
  • Als het kind dorst heeft, geef hem of haar een glas water. Water is de beste dorstlesser die er is.
    U kunt ook water maken met een smaakje door middel van er vers fruit aan toe te voegen, zoals een schijfje citroen, sinaasappel.

 

Suiker en suikervervangers

  • Veel suikers in kinderproducten worden tegenwoordig vervangen door suikervervangers. Omdat de werking/gevolgen van langdurig gebruik van chemische suikervervangers niet bekend is, is het af te raden. Ze worden vaak geassocieerd met ziektes, chronische aandoeningen en andere klachten. 

 

Voor het slapen gaan

  • Laat het kind niet te dicht tegen het slapengaan eten. Zorg dat er tussen de laatste maaltijd en het slapen gaan twee uur zit.