Home » Gezonde tussendoortjes » Komkommersoepje


Komkommersoepje

Komkommer is gezond en niet eens saai als je weet wat je ermee kunt.

Uiteraard kun je het in plakjes of reepjes snijden, toepassen in een salade of garnering. Maar heb je wel eens (koude) komkommersoep gegeten?
Ik zou zeggen, probeer het eens!
 

Hoe gezond is komkommer:

  • Komkommer bevat vitamine K, vitamine C en B5. Het bevat de mineralen molybdeen, kalium,  mangaan, magnesium en er zit het aminozuur tryptofaan in. 


Online recepten om te variëren

Wil je het iets spannender hebben qua smaak?
Online zijn er diverse recepten te vinden die voor afwisseling zorgen. Met het oog op gezond en weinig bereidingstijd, hebben wij gekozen voor dit recept. Maar varieer gerust.
Voeg bijvoorbeeld eens dille toe, koriander, knoflook. Neem in plaats van gewone yoghurt of kwark, Bulgaarse of Griekse yoghurt. Kortom er valt eindeloos mee te variëren op een gezonde manier. 


Bron foto: ah.nl

 Wat heb je ervoor nodig
  • 1 a 2 hele komkommers
  • Limoensap
  • Yoghurt of kwark
  • Munt
  • Zout en peper


Bereiding

  • Schil 1 komkommer
  • Pureer de geschilde komkommer in een blender 
  • Scheid de pulp van het vocht (bijv. met een zeef)
  • Voeg een klein beetje limoensap toe. Let op dat je niet teveel toevoegt, zodat het niet overheerst
  • Voeg de yoghurt of kwark toe
  • Meng het met wat peper en zout naar smaak
  • Voeg wat frisse munt toe
  • Presenteer het in kleine glaasjes of kleine kopjes
  • Werk het af met een blaadje munt erbovenop.
  • Snijd de andere komkommer in plakjes of reepjes en leg ze erbij als decoratie

Kortom, een heerlijk
tussendoortje!