Fruit

Fruit is goed voor je! Er zitten veel bouwstoffen in die je lichaam nodig heeft. Maar hoeveel mag je ervan eten? En wat als je geen fruit lust?

Overdaad schaadt, dat blijft altijd zo. Zelfs water kun je teveel drinken en aan overlijden, terwijl je toch zou denken dat water niet schadelijk voor je is. Met fruit en fruitsuikers geldt dat natuurlijk ook. 
Het suikergehalte in fruit kan verschillen. In de fruittabel kun je zien hoeveel suiker er in verschillende fruitsoorten zit. 



2 stuks (200 gram) per dag

  • Fruit bevat veel fruitsuikers. Het zijn weliswaar goede suikers, maar als je er teveel van binnenkrijgt val je niet af en soms kom je ervan aan.

Groente met fruit compenseren

  • Beter is om dat niet te doen. 
    In fruit zit namelijk meer suiker dan in groente. Per dag is 2 stuks (200 gram) voldoende. Van groente mag je meer eten. Er wordt zelfs geadviseerd om minimaal 250 gram ervan te eten.

Houdt je niet van fruit? Je kunt fruit ook vervangen voor een fruitsapje.

  • Als je fruit voor fruitsap wilt vervangen kies dan voor ananassap, grapefruit- en sinaasappelsap met vruchtvlees.
  • Bij uitzondering: appel-, druiven- en perensap, sinaasappelsap zonder vruchtvlees.
  • Gebruik (het liefst) verse sap. Tegenwoordig worden vitamines en mineralen die verloren zijn gegaan bij de bewerking, weer toegevoegd.
  • Beperk je tot 2 glazen per dag. 

Suiker in sinaasappelsap

  • 100 ml bevat c.a. 8 gram (fruit)suiker. 


Afwisselen

  • Eet niet alleen maar appels, maar ook bananen, peren, tropische vruchten, bessen, etc.
  • Kies niet alleen voor zoet, maar ook voor zuur fruit. 

Fruitsoorten en hun suikergehalte

Eenheid per 100 gram Gram Calorieën
Aalbessen 6 36
Aardbeien 5,4 29
Abrikozen 7,7 45
Abrikozen gedroogd 55,8 297
Ananas 12,4 57
Appel 11,8 60
Avocado 1,4 188
Bananen 18,2 86
Blauwe Bessen 14 52
Bosbessen 14 30
Bramen 6,8 37
Citroen (zonder schil) 3 32
Cranberries 3 18
Dadels, zonder pit 29 300
Druiven, blauw 11 72
Druiven, wit 13,3 72
Druiven gedroogd (rozijnen) 64 330
Frambozen 5,2 35
Granaatappel 12 91
Grapefruit 7,5 37
Guave 6 84
Kaki 18,3 77
Kersen 11,5 54
Kiwi 7,5 68
Kokosnoot 0 ???
Kruisbessen 7,8 49
Kumquat 15,8 50
Limoen 1,9 32
Lychee 15 70
Mandarijnen 9,2 45
Mango 12,2 66
Meloen, suiker 6,5 30
Meloen, water 7,5 38
Mineola 13,8 52
Nectarine 7 35
Papaja 7,5 44
Passievrucht 12 106
Peer 10,5 49
Perzik 8,2 39
Pruimen 7,6 56
Pruimen, gedroogd 45 221
Rabarber (rauw) 1,7 11
Rode bessen 6 36
Sinaasappel 8,3 51
Tomaat 2,6 23
Vijgen 13 84
Vijgen, gedroogd 54 260
Zwarte bessen 7 53