Home » Gezonde tussendoortjes


Gezonde tussendoortjes.

Gezonde tussendoortjes blijken niet de makkelijkste keus.
Omdat gezond nog altijd wordt geassocieerd met niet lekker. Er wordt gedacht aan stengels bleekselderij, wortel, plakjes komkommer. Net zoals men denkt dat veganisten alleen maar groente en fruit eten. Maar dat is natuurlijk niet zo. Daarbij is de verkrijgbare variatie voor veganisten en gezonde tussendoortjes tegenwoordig rijk. 



Huiverig
Toch is men er een beetje huiverig voor, want bij op feestjes, als snelle tussendoortjes of bij bijvoorbeeld 'banksnacks' horen geen gezonde hapjes. Een enkele keer horen we zelfs:
'Ik laat me al het lekkers niet afnemen doordat alles nu gezond moet.'  Of: 'We mogen tegenwoordig helemaal niks meer.'

Allereerst niets moet! Laten we dat helder hebben! 
Maar kan het echt kwaad om variatie te proberen en het kan evenmin kwaad om te ontdekken of gezonde voeding nou echt niet te pruimen is. 

Onterechte angst

Ook die angst begrijpen we bij Iris Luijten gewichtsconsulente emotie-eten. Maar terecht is het niet.

Wat nou als gezond wel lekker is? Of als je variatie op tafel zet? Zou je het dan willen proberen?
Niemand die jou jouw bittergarnituur wil afnemen, maar variëren is toch best te doen? Je wordt niet op dieet gezet. Niemand neemt je wat af en je hoeft niet alleen maar gezond te eten. Alles draait namelijk om bewuste en verantwoorde keuzes. Bovendien kun je gezonde tussendoortjes net zo aantrekkelijk maken als je wil. Zet je selderijstengels en wortelstengels in een bekertje op tafel, dan zal dat er minder aantrekkelijk uitzien, dan wanneer je van een komkommer, wortel, ei, tomaat etc. een 'kunstwerkje' maakt. Voor traktaties op basisscholen wordt dit al toegepast. Waarom zou dit niet werken voor volwassen tijdens een feestje?

Onder het kopje gezonde tussendoortjes vind je ook tips voor gezonde tussendoortjes. 


Bron foto: fruithandelsikkens.nl