Home » Feestdagen » Sinterklaas


Sinterklaasfeest, en nu?

Sinterklaas is in het land. Een feest voor kinderen, denken we dan, maar ondertussen pikken de volwassenen een graantje mee van al het lekkers. En wat kun je dan het beste kiezen? Waar zitten de minste en de meeste calorieën, vet en suiker in?

De mandarijn
We weten allemaal - of we nou emotie-eters zijn of niet, met of zonder overgewicht - dat de mandarijn het gezondste product is dat Sinterklaas meeneemt uit Spanje. Het zit vol vitamine en vezels. Het is dan niet verwonderlijk dat de mandarijn maar weinig calorieën bevat en onbetwist met maar 27 calorieën de winnaar is van het sinterklaasfeest. Maar om nou de hele sinterklaasperiode alleen mandarijnen te eten, daar word je ook niet vrolijk van. Wij begrijpen dat.

Voor alles geldt: eet met mate, kies bewust. Dit voorkomt het jojo-effect, maar ook compensatiegedrag. Snoepgoed staat altijd op de uitzonderingenlijst!

Ik ga je een handje helpen met bewust kiezen en heb voor jou de meest gangbare lekkere dingen uit deze periode op een rijtje gezet van minst calorierijk naar meest calorierijk, maar er wordt ook gekeken naar het vetgehalte, koolhydraten (met name suikers), eiwitten en vezels, zowel in 100 gram als per portie.

Belangrijk om te weten
Bij het uiteenzetten van de lijst is gekozen voor merkloze producten, een kanttekening die erbij gezet dient te worden, is dat het aantal calorieën, vet, koolhydraten, suiker, eiwitten kan verschillen per merk. Hoewel het verschil niet heel groot zal zijn, is het altijd verstandig op de achterkant van de verpakking te kijken. Wij gaan uit van een gemiddelde.

Samenstelling lijst

Het samenstellen van de lijst is gebaseerd op informatie die op de verpakkingen zijn weergeven en op basis van voedingswaarden. In de eerste kolom vind je de top 5 van beste keus uit de uitzonderingenlijst. Hieronder vind je nummer 6 t/m 16.

De conclusie lees je onder de lijst.

Top 5

1. Pepernoot - 360 cal / 100 gr. - 90 cal / 25 gr.
De oud Hollandse pepernoot staat boven de taaitaaipop, ondanks dat de taaitaai minder calorieën bevat. Dit heeft te maken met het vetpercentage dat lager ligt en de koolhydraten (74) lager liggen (waarvan het suikergehalte 34 is per 100 gram (per portie 8,5)) dan de taaitaai en is daardoor een betere keus.


2. Taaitaai - 357 cal / 100 gr. - 34 cal (1 stuks)

Ook bij dit product is het vetgehalte laag. Hoewel schuimpjes helemaal geen vet hebben, staat de taaitaai toch op de tweede plek. Dit komt omdat het schuimpje voor 80% uit suiker bestaat. De koolhydraten van de taaitaai zijn met 79 hoog, maar het percentage aan suiker is 35 (per portie 8.8), en het bevat vezels. Wat weer goed is voor de spijsvertering.


3. Schuimpje - 366 cal / 100 gr. - 91.5 cal / 25 gr.
Het schuimpje bevat gemiddeld maar liefst 80 gr. suiker (per portie 20) van de 92 gr. koolhydraten. Het schuimpje spant hiermee wel de kroon. Toch staat deze op nummer 3, want er zit 0 gr. vet in. Je zou het niet verwachten, maar het snoepje bevat per 100 gram 2,2 gram vezels.

4. Gevulde speculaas - 392 cal / 100 gr. - 91,5 cal / 25 gr.
 
Dit koekje zit toch nog onder de 400 cal per 100 gram en daarmee ook per portie onder de 100 cal. Het vetgehalte en suiker is wat meer verdeeld en het eiwit ligt ook onder het gemiddelde met 5.8. Ook van eiwitten kun je aankomen, dus telt het mee in de keus om de gevulde speculaas op nummer vier te plaatsen.

5. De amandelstaaf - 413 cal / 100 gr. - 103.3 cal / 25 gr.
Dat de amandelstaaf iets hoger in het aantal calorieën ligt dan de gevulde speculaas is te danken aan de hogere vetpercentage en eiwitten. Al scheelt het nauwelijks van elkaar. Echter de verzadigde vetten liggen wel een stuk hoger, mede door de bladerdeeg, en die kun je het beste zo min mogelijk binnen krijgen. 

Uitzonderingenlijst: behoort niet tot gezond!
Als je dan toch uit de uitzonderingenlijst wilt kiezen, is het meest verantwoord om een portie te kiezen uit de top 5. Wil je toch wat anders? Kies dan iets uit de lijst van 6 t/m 16.



6. Marsepein 100 gr. portie 25 gr. 7. Speculaaspop 100 gr. 25 gr.
Kcal 432 108 Kcal 440 110
Vet 15.5 3.9 Vet 18 4.5
Waarvan verzadigd 1,6 0.4 Waarvan verzadgid 9.5 2.4
Koolhydraten 67 16.8 Koolhydraten 63 15,8
Waarvan suikers 63.3 15.8 Waarvan suikers 27 6.8
Eiwitten 6 1.5 Eiwitten 5 1.3
Vezels 2.8 0.7 Vezels 2 0.5
Zout <0.1 <0.1 Zout 1.2 0.3
8. Speculaas- brokken 100 gr. 25 gr. 9. Zelf speculaas maken 100 gr. 25 gr.
Cal 444 111 Cal 447 112
Vet 22.9 5.8 Vet 24 6
waarvan verzadigd 10.1 2.6 Waarvan verzadigd 6.8 1.7
Koolhydraten 55.7 13.9 Koolhydraten 71 17.8
Waarvan suikers 26.1 6.6 Waarvan Suikers 29 7.3
Eiwitten 4 1 Eiwitten 7.5 1.9
Zout 0.1 <0.1 Zout 0.7 0.2
10. Kruidnoten 100 gr. 25 gr. 11. Chocolade kruidnoten 100 gr. 25 gr.
Cal 449 112,3 Cal 480 120
Vet 14 3,5 Vet 20 5
Waarvan verzadigd 6.6 1,7 Waarvan verzadigd 11 2.8
Koolhydraten 71 17,8 Koolhydraten 68 17
Waarvan suikers 28 7 Waarvan suikers 45 11.3
Eiwitten 8.8 2,2 Eiwitten 5.5 1.4
Vezels 1.5 0.4 Vezels 2 0.5
Zout 1.3 0.3 Zout 0.6 0.2
12. Chocolade muntjes / figuurtjes 100 gr. 25 gr.
Cal 512 128
Vet 26.2 6.6
Waarvan verzadigd 16.5 4.2
Koolhydraten 60.6 15.2
Waarvan suiker 59.4 14.9
Eiwitten 6.5 1,6
Vezels 2,8 0.7
Zout 0.3 <0.1
13. Chocoladeletter puur 100 gr. 25 gr. 14. Chocoladeletter wit 100 gr. 25 gr.
Cal 523 130.8 Cal 535 135
Vet 30.4 7.6 Vet 32 8
Waarvan verzadigd 18.3 4.6 Waarvan verzadigd 20 5
Koolhydraten 53.3 13.4 Koolhydraten 54 13,5
Waarvan suikers 51 12.8 Waarvan suikers 54 13.5
Eiwitten 4.7 1.2 Eiwitten 8 2
Vezels 7.5 1.9 Vezels 0 0
Zout <0.1 <0.1 Zout 0.3 <0.1
15. Chocoladeletter melk 100 gr. 25 gr. 16. Chocoladeletter hazelnoot 100 gr. 25 gr.
Cal 544 136.6 Cal 553 138.3
Vet 32 8 Vet 34 8.5
Waarvan verzadigd 19 4.8 Waarvan verzadigd 16.8 4.2
Koolhydraten 59 14.8 Koolhydraten 52.7 13.2
Waarvan suikers 58 14.5 Waarvan suikers 50 12.5
Eiwitten 5.5 1.4 Eiwitten 6.8 1.7
Vezels 1 0.3 Vezels 0 0
Zout 0.3 <0.1 Zout 0.1 <0.1


Conclusie

Alle producten bevatten vooral een hoge suikerpercentage, op 1 product na zitten er ook vetten en eiwitten in en zijn ze daardoor calorierijk. 
Opvallend is dat veel van dit snoepgoed ook toegevoegde vezels bevat en allemaal een laag zoutgehalte hebben. Geen enkel van de genoemde producten behoort in de categorie gezond. Eet het dus met mate en als uitzondering.