Home » Feestdagen » Oud op Nieuw


Oudjaarsavond

Heb je net het sinterklaasfeest en de kerstdagen achter de rug, staat Oudjaarsdag voor de deur. Ook deze dag staat in het teken van eten en drinken en gaat bij velen tot in de kleine uurtjes door.
Hoe je daarmee omgaat is niet altijd even makkelijk, maar alles draait om bewust kiezen, waardoor compenseren niet nodig is. Maar ook genieten mag, vergeet dat niet!



Wat doe jij?
Ga je helemaal los? Of geniet je ook van kleinere porties? Staat de oliebollenschaal tot de nok toe gevuld? Met de suikerpoeder er al overheen of een bus ernaast?  

Mag je wel genieten van het eten en het lekkers? Ja dat mag! Maar je hebt wel de keus: eet ik mezelf helemaal vol met de gedachten dat je in het nieuwe jaar start met diëten? Of kies je bewust en voor normale porties, zodat je het nieuwe jaar niet hoeft te starten met diëten of overmatig sporten? 

Wij raden je aan om te genieten én bewust te blijven van wat je eet en hoeveel je eet. Helemaal losgaan heeft tot gevolg dat de weegschaal niet zo blij met je is, bovendien kan dit het jojo-effect veroorzaken of in standhouden. 

Om je een beetje op weg te helpen, geven we tips over hoe je om kunt gaan met deze dag. Ook vind je een korte lijst met lekkere dingen die aan deze dag gekoppeld zijn. Ze staan in volgorde van minste calorieën naar meeste. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om bijv. op het vet gehalte te letten. Ook dit staat erbij, evenals de koolhydraten, suikers en eventuele eiwitten. 


Hoe ongezond is een oliebol?

Eten en snoepen met mate is het motto die wij een warm hart toedragen. Dit geldt ook voor de oliebol. Maar voor degenen die zich afvragen hoe ongezond een oliebol is, kunnen dat hieronder lezen.

Wat zit erin?
Een oliebol bestaan uit een beslag van bloem, melk, gist en een klein beetje suiker. Sommigen doen er wat rozijnen of appel doorheen. Het venijn zit hem dan ook niet in de hoeveelheid suiker, maar in het frituren. Een oliebol bevat dus veel vet.

Oliebol van 65 gram
Calorieën: 161 
Koolhydraten: 26 gram
Vet: 6 gram

Oliebol met rozijnen van 65 gram
Calorieën: 179
Koolhydraten: 26 gram
Vet: 6 gram

Let op!
Een oliebol van de oliebollenkraam is gemiddeld 120 gram. Dat is dus bijna 2 keer zo groot dan wanneer je ze zelf bakt of kant-en-klaar in de supermarkt koopt.

Zelf bakken
Wanneer je besluit om zelf te bakken, kun je ook zelf de grote bepalen en welke ingrediënten en bakvet je gaat gebruiken. Gebruik bij voorkeur vloeibare zonnebloemolie. Laat ze goed uit lekken en dep ze af. Dit scheelt al een heleboel. Bak ze op de juiste temperatuur. Daarna heb je nog de keus of je er suikerpoeder over strooit of niet. Let wel op dat appel en rozijnen ook suiker bevatten, hierdoor wordt de oliebol calorierijker.

Tips:

  • Maak het geen verplichting voor jezelf om alles te eten wat je wordt aangeboden.
  • Zeg gerust nee
  • Vraag de gastvrouw / heer om hier rekening mee te houden. 
  • Maak van te voren afspraken met jezelf (en evt. met iemand die je vertrouwt), wat je wel en niet zult nemen. 
  • Probeer je aan de gebruikelijke hoeveelheden te houden wat je doorgaans eet (indien dit normale porties zijn).
  • Ga niet los met de gedachte: in januari ga ik op dieet, dus nu kan het nog!
  • Als je bewust kiest, hoef je de dagen erna geen zorgen te maken over je gewicht, er is dan voldoende balans.
  • Ga de dagen erna niet compenseren, maar pak de draad van je gezonde eetgewoonte weer op. 
  • Maak het jezelf niet onnodig moeilijk om alles af te slaan, je mag best iets lekkers (ben dus niet té streng). 
  • Als je bewust kiest geniet je meer van dat wat je eet en drinkt.
  • Sla geen maaltijden over ter compensatie. Behoud de gezonde basis.
  • Bepaal van te voren hoe lang de feesttijd gaat duren. Bijv. als je uitgenodigd bent hoe laat je aanwezig bent en weer naar huis gaat. Als je zelf een feest geeft, is het ook handig dat je aangeeft hoe laat het start en eindigt. Dat is soms lastig, omdat je je gasten niet wilt wegjagen, maar wanneer je daar open over bent, zul je ervaren dat de meeste mensen je wens hierin wel respecteren. 
  • Blijf voldoende bewegen, maar ga niet overmatig bewegen/sporten..


Als laatste, maar zeer zeker niet de minst belangrijkste tip: 
Geniet bovenal.



Gelukkig nieuwjaar.